Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Jumaat, 4 Disember 2009

PENANGAN "KETIKA CINTA BERTASBIH"

Mulai semalam saya dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan pelajar-pelajar Universiti Malaya yang datang untuk belajar Bahasa Arab di Universiti Kaherah selama sebulan. Pelajar-pelajar ini yang berjumlah 30 orang terdiri dari 24 pelajar wanita dan 6 orang pelajar lelaki. Bayangkan nisbahnya, 1 lelaki : 4 perempuan. Agaknya memang betul di institut pengajian tinggi sekarang ini bilangan lelaki sangat kurang berbanding pelajar perempuan.

Pagi Jumaat saya dan Ustaz Ridwan membawa mereka berjalan-jalan menziarah Masjid Husain dan juga Masjid Azhar. Namun apa yang menggelikan hati saya ialah apabila sebelum bertolak ustaz mengatakan kita akan pergi melawat kuliah 'Mas Azzam'. Dan pelajar-pelajar ini yang juga banyak telah membaca dan menonton "Ketika Cinta Bertasbih" banyak mengenal Mesir lewat karya Habiburrahman El Shirazy. Antara yang sering mereka sebutkan adalah Metro yang sering menjadi pengangkutan utama dalam "Ayat-ayat Cinta". Dan begitulah perjalanan kami pada pagi itu. Asyik menunjuk suatu tempat sebagai lokasi dalam KCB.

"Sinilah tempat kuliah mas Azzam..kat sini tempat dia tahan teksi dan sebagainya lagi.."

Mesir barangkali perlu berterima kasih pada Habiburrahman El Shirazy yang banyak mempromosi Mesir secara tak langsung dalam karya-karyanya khususnya KCB. Barangkali Mesir patut untuk menganugerahkan gelaran Dato' kepada beliau atas jasa baiknya yang banyak mempromosi Mesir. Sedangkan Shah Rukh Khan yang 'shooting' beberapa saat di Melaka dianugerahkan Dato' oleh kerajaan negeri Melaka. Saya rasa Habiburrahman El shirazy lebih lagi layak. Tapi, saya tak tahu samada Mesir ada memberi gelaran Dato' atau tidak.

:: mungkin kita boleh lobi Habiburrahman El Shirazy untuk menjadikan Malaysia sebagai lokasi atau latar tempat dalam karya beliau yang seterusnya. Bukankah di Malaysia sekarang sudah ada cawangan Universiti Al Azhar? kalau jadi, saya sokong 100% beliau dianugerahkan gelaran Dato'  (',') ::
                                                                                                       

Tiada ulasan: