Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Rabu, 23 Disember 2009

FORUM MA'AL HIJRAH 1431

Moderator : Us. Fathi Ramli
Panel : Us Mohd Noorazam Bahadur & Dr Husaini

Antara isi utama perbincangan yang dapat saya kongsikan :

1) Hijrah adalah suatu anjakan paradigma yang ada padanya yang berikut :
  - meninggalkan sesuatu atau suatu tempat yang sangat kita sayangi dan dekat di hati.
  - menjauhkan diri dari maksiat dan meninggalkan maksiat kerana Allah Taala.
  - tidak mencampurkan diri dengan pihak yang batil atau salah.
  - melibatkan diri dalam jama`ah Islam dan mengikuti pemimpin yang Islam.
  

2) Hijrah atau apa sahaja tindakan yang ingin dilaksanakan perlu ada perancangan yang teliti sepertimana proses Hijrah Rasulullah s.a.w. bersama sahabat Baginda Abu Bakar as-Siddiq. (ada penunjuk arah, ada yang menggantikan tempat tidur Baginda)

3) Niat yang betul dan ikhlas memainkan peranan penting dalam memastikan setiap tindakan tidak lari dari syariat Allah s.w.t.

Saya memohon maaf kerana ada beberapa isi penting yang sudah saya 'terlupa' akibat kelewatan menyiapkan entri ini. Kesibukan yang tidak seberapa mengendalikan pelajar-pelajar Universiti Malaya agak membataskan waktu saya. sudahlah saya ini jenis lambat buat ayat..em, ini kelemahan saya yang paling perlu untuk dihijrahkan.

Ayuh, ambillah cahaya dari peristiwa hijrah (pengajaran, 'ibrah dan teladan) untuk kita sama-sama aplikasikan dalam hidup kita seharian. Mudah-mudahan tahun yang baru ini menjadikan kita lebih baik dari semalam yang telah berlalu. Amin.

KULLU SANAH WA ANTUM TOYYIBIN.
SALAM TAHUN BARU 1431H.



Tiada ulasan: