Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Isnin, 23 November 2009

JANGAN TERLALU MEMUDAHKAN

Muzik bukanlah sesuatu yang diharamkan dalam Islam. Perbahasan tentang muzik sudah lama berlegar di kalangan ulama' dan ilmuan Islam. Pelbagai pandangan dan pendapat yang terdapat seputar masalah berkaitan muzik samada nyanyian mahupun alat muzik. Walaupun tiada kedapatan dalil yang jelas dari Al-Quran dan Hadith berkenaan hukum haramnya muzik, saya suka mengingatkan diri dan sahabat-sahabat dengan kesimpulan yang telah dibuat oleh Dr. Yusuf Qardhawi berkenaan mengapa sebahagian ulama' sangat keras dalam masaah ini :

  1. الأخذ بالأحوط لا الأيسر
Maksudnya : Berpegang dengan sikap berhati-berhati daripada berpegang dengan prinsip bermuda-mudah.
 2. الاغترار بالأحاديث الضعيفة والموضوعة
Maksudnya : Berpegang dengan hadith-hadith dhaif dan tertipu dengan hadith-hadith palsu.
3. Realiti dunia muzik hari ini yang telah jauh menyimpang dari ajaran Islam. Sejak Zaman Awal Islam lagi acara yang berkaitan muzik sudah wujud dalam majlis-majlis yang mendendangkan syair yang turut disertai oleh tarian dan nyanyian hamba-hamba perempuan dan juga minuman arak.

Saya bukan anti muzik. Saya sendiri mendengar dan melayan lagu dan nasyid selagimana ia tidak ada unsur-unsur yang bertentangan dengan Islam. Namun, apabila menjadi pimpinan dan diberi pertanggungjawaban untuk membentuk akhlaq dan syakhsiah mereka yang dipimpin, saya jadi risau memikirkan idea untuk menubuhkan sebuah band muzik. Atau mungkin juga sebenarnya mereka hanya ingin menubuhkan sebuah kumpulan nasyid. (Perkataan band itu mempunyai persepsi yang agak negatif bagi saya) Lalu, saya memikirkan sesuaikah imej sebuah kumpulan nasyid dengan peralatan muzik seperti drum ataupun gitar?


.:: sekarang sedang melayan OST Ketika Cinta Bertasbih, paling saya suka : Tuhan, Beri Aku Cinta ::..

Tiada ulasan: