Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Sabtu, 21 November 2009

FORUM PENGENALAN SMART CIRCLE

Ahi panel : Us. Mohd Hafizi Sidek & Us. Mokhri
Moderator : Us. Mohd Fathi Ramli

Antara yang dapat saya kongsikan di sini :

  • Kepentingan smart circle samada kepada pelajar agama mahupun perubatan adalah sama. smart circle bertujuan antara lain untuk mendidik pelajar. memetik jawapan ringkas Us. Mokhri : "littakdib" . Rasulullah s.a.w. sendiri telah dididik oleh Allah s.w.t. seperti mana sabda Baginda : '"Addabani Rabbi fa ahsana takdibi''. maka Baginda tidak syak lagi adalah sebaik-baik pendidik. >Perkara ini dapat dilihat dalam usaha dakwah baginda semasa peringkat awal di kota Makkah. Baginda menjalankan dakwah secara senyap dan melakukan liqa'  atau perjumpaan secara rahsia bagi menyampaikan dakwah Baginda kepada sahabat-sahabat yang memeluk Islam pada waktu itu di mana liqa' tersebut diadakan di rumah al Arqam bin Abi al Arqam<
  • Asas atau rukun penting yang perlu ada dalam diri setiap yang terlibat dengan smart circle (samada naqib  atau anak buah) ialah hormat menghormati dan fahami peranan masing-masing.
  • 3 rukun utama yang mesti di laksanakan dalam setiap smart circle : TA'ARUF, TAFAHUM, TAKAFUL. Taaruf bermaksud saling berkenal-kenalan. jadi setiap ahli dalam smart circle itu mesti berusaha untuk mengenali sesama mereka dari hati ke hati. Tafahum pula bererti saling memahami antara setiap ahli dalam smart circle agar dapat diwujudkan keserasian dan kemesraan. ini akan dapat memudahkan lagi gerak kerja dakwah pada masa depan apabila masing-masing sudah faham dan tahu dengan kelemahan dan kelebihan diri serta apa yang disukai dan tidak disukai oleh ahli lain. dan Takaful pula yang berasal dari perkataan kaffala yang bermaksud menjamin memberi pengertian saling memelihara nasib sesama ahli smart circle terutamanya agar tiada yang terbiar atau terlantar. ini akan dapat dilaksanakan dengan sikap suka membantu, saling bertanya khabar, ziarah menziarahi, dan saling membuat kebajikan setakat kemampuan.
  • Sebagai manusia yang bergelar orang muda atau pemuda dan pemudi yang menjadi harapan agama, bangsa dan negara adalah mesti untuk  kita memilik 4 komponen penting iaitu : IMAN, IKHLAS, SEMANGAT DAN AMAL. iman itu dasar segala sesuatu kerana kepercayaan yang jitu kepada Tuhan akan menjadikan hati kita ikhlas dan mendorong semangat yang tidak akan luntur dalam usaha untuk mengamalkan ilmu dan berkongsi dengan manusia lain. jika kurang salah satu dari empat komponen ini, maka kuranglah nilai yang yang ada pada seorang pemuda / pemudi Islam.

gambar ini sekadar hiasan

Smart circle ini diadakan untuk diambil manfaatnya oleh setiap yang terlibat. Pihak yang menganjurkan dan mengorganisasi aktiviti ini tidak mendapat sebarang habuan pun melainkan hanya berharap pada pahala Tuhan yang Maha Mengetahui akan perlakuan hamba-hambaNya. Mudah-mudahan aktiviti ini diterima baik oleh semua penghuni. Walaupun majlis forum ini hanya dihadiri oleh 1/3 daripada jumlah penghuni wanita dan mungkin 1/6 penghuni lelaki, saya mengharapkan agar aktiviti smart circle ini nanti akan disertai oleh semua penghuni dan masing-masing dapat mengaktifkan diri untuk sama-sama menyumbang dalam smart circle nanti. Moga setiap amalan kita yang ikhlas diterima oleh Allah s.w.t. dan diberikan ganjaran olehNya.

>BE SMART, JOIN SMART CIRCLE! & USE SMARTVOIP<  (*,*) tumpang promosi kejap..

    Tiada ulasan: