Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Sabtu, 14 Februari 2009

BABYFACE DADDY?


Saya tidak tahu apa respon yang patut saya berikan apabila membaca berita ini. Terkejut pun ya, hairan pun ya. Sampai terkedu saya dibuatnya. Speechless kejap. Bayangkanlah kalau budak-budak yang semuda itu dah boleh melakukan hubungan bagaikan suami isteri dan jadi ibu bapa pulak tu. Sudahlah anak yang lahir itu anak tak sah taraf ( tapi diorang mana kisah pasal ni kan?) Kalau di Malaysia anak-anak semuda itu masih baru melangkah ke sekolah menengah. Leka dengan permainan seperti Playstation dan sebagainya.

Inilah padahnya bila hidup manusia menjadi 'terlalu bebas'. Masyarakat barat yang hidupnya sesuka hati mahu buat apa sahaja akhirnya mengundang padah. Budak 13 dan 15 tahun jadi ibu bapa? dari aspek ilmu keibubapaan pun saya tak yakin mereka mampu. Itu belum lagi dikira belanja sara hidup dan sebagainya. saya takut nanti anak itu tidak akan terabai baik dari segi pendidikannya ataupun pembesarannya.

Iktibarnya, kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Kepada semua ibu bapa dan yang bakal menjadi ibu bapa, didiklah anak-anak anda dengan acuan yang telah disediakan oleh Islam. Semoga Allah pelihara kita semua dari perkara-perkara negatif seperti ini.

Ya Allah, jadikan kami semua anak-anak yang soleh dan solehah. Amin.

Tiada ulasan: