Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Selasa, 15 September 2009

ANTI-MASYARAKAT

:: Gambar sekadar hiasan ::


Assalamualaikum,

Ada satu situasi yang ingin saya bawakan :
Katakanlah anda dan kawan-kawan atau jiran-jiran sepakat untuk membuat majlis berbuka puasa. Maka anda semua kumpullah duit seorang sikit dan sama-sama gotong-royong memasak. Akan tetapi, ada seorang kawan/jiran anda itu yang tidak mahu turut serta. Tak mengapalah, ikut suka dialah kan. Takkan kita nak paksa pula. Kemudian, bila dah siap masak dan masuk waktu Maghrib, kita pun solat setelah berbuka dengan kurma. Tup-tup masa nak makan makanan yang dimasak tadi, satu pinggan dah kosong. Pelik bin ajaib. Semua orang solat tadi dan sebelum tu memang belum ada sesiapa yang menyentuh makanan itu. Rupa-rupanya hamba Allah yang tak mahu ikut sama dengan kita tu dah tapau makanan tu bawa balik ke rumah dia.

Ha, apa perasaan anda?

Marah. ye, saya marah. Mungkin itu perkataan yang sebenarnya walau dalam benak cuba untuk menafikan rasa 'marah' itu. Tapi, bulan Ramadhan ini bukan bulan untuk melayan rasa marah apa lagi menurut rasa marah itu. Rasulullah pernah berpesan :
Bukanlah puasa itu (hanya) menahan diri dari makan dan minum. Sebaliknya ia juga harus tertahan dari perkara lagha dan lucah. Apabila kamu dimaki atau diperbodohkan, berkatalah AKU BERPUASA (riwayat Ibn Khuzaimah dan al-Hakim / Sahih al-Targhib 1068)
Maka, puasa ini bukan sahaja medan untuk kita menahan diri dari makan dan minum, bahkan lebih dari itu. Ramadhan adalah medan untuk kita melatih diri dengan menahan dan mengawal rasa-rasa yang mazmumah. Apabila rasa-rasa itu dapat kita kawal, ertinya puasa kita telah berjaya dan Insya Allah kita akan menjadi mukmin yang bertaqwa.

Saya sungguh pelik bagaimana seorang manusia itu boleh hidup tanpa bermasyarakat dengan manusia lain di sekelilingnya. Hidupnya hanya berlegar di dalam rumahnya. Makan, tidur dan semuanya di situ. Tidak ke surau / masjid bersolat jemaah. Tidak menolong kenduri kendara. Tidak menghadiri program / aktiviti yang dianjurkan. Pendek kata, dia dan dunianya sahaja. Orang lain baginya tiada kena mengena dengan dia. Rugi sekali orang yang begini. Sudahlah dia tidak menyumbang kepada masyarakat sekitarnya, bergaul apatah lagi. Tapi, bila ada suatu manfaat yang dia hendak dari masyarakat itu, dia ambil secara senyap-senyap atau istilah kasarnya ‘curi-curi’.

Beberapa tahun berada di alam kampus, saya banyak terlibat dalam penganjuran sesuatu program atau aktiviti (taklah banyak sangat macam orang lain, sikit-sikit je). Dan saya pernah hadapi situasi program yang mendapat sambutan hebat dan kurang mendapat sambutan. Namun, semua itu mungkin berlaku kerana kelemahan dan kekurangan yang pada pihak yang menganjurkan. Namun apa yang mengecewakan ialah apabila ada manusia yang tidak mahu langsung melibatkan dirinya dengan sebarang aktiviti dan program masyarakat setempat. Baik semasa waktu pengajian, peperiksaan, kerja atau cuti.

Mereka yang begini tidak menguntungkan atau merugikan kita tapi menyakitkan hati kita. Bayangkan bila ada aktiviti yang ada makan-makan. Semasa program dia tiada. Tapi masa makan dialah yang dulu ‘tapau’ bawa balik. Bukannya nak makan bersama-sama dengan orang lain. Saya tidak ingin mengata atau menuding jari menyalah sesiapa. Namun permasalahan ini adalah suatu yang patut kita risaukan.

Saya lebih suka muhasabah diri sendiri apabila menghadapi karenah manusia yang pelbagai dan menyakitkan hati. Ini kerana saya berpegang pada frasa Inggeris yang berbunyi : what goes around, comes around. Maksudnya apa yang pernah kita buat pada orang lain mungkin nanti akan dibuat oleh orang lain pada kita. Memang saya sedar kelemahan diri saya sendiri yang tidak ‘bermasyarakat’ sangat di tanah air. Seharian kehidupan saya kalau cuti di rumah hanya terhad di dalam rumah sahaja. Buat kerja rumah, menonton, sembang, atau apa sahaja. Jarang sekali saya melibatkan diri dengan jiran-jiran lain. Berbeza situasi saya di sekolah dan kampus. Mungkin kerana perbuatan saya yang menjadi ahli yang pasif dalam masyarakat di kawasan perumahan, saya menghadapi karenah manusia seperti itu di tempat pengajian.

Persoalan yang perlu kita sama-sama fikirkan dan selesaikan ialah bagaimana untuk melibatkan ahli-ahli komuniti yang pasif ini ke dalam masyarakat? Sebelum itu ada baiknya kita selidik punca dan sebab yang mencetus sikap ‘pasif dan berkurung’ golongan ini.
  1. Kurangnya keyakinan diri pada pandangan saya menjadi faktor terbesar. Mereka ini mungkin punya hasrat untuk bersama dengan masyarakat namun terhalang oleh sifat inferiorty complex yang menguasai diri. Rasa takut sekiranya apa yang mereka lakukan diketawakan atau dimarah oleh ahli masyarakat yang lain.
  2. Pengalaman pahit yang pernah dilalui dalam masyarakat. Mungkin mereka pernah diejek akibat fizikal atau penampilan diri sehingga menyebabkan mereka berasa marah atau kecewa lalu menjauhkan diri dari orang lain.
  3. Tiada rasa atau kemahuan ingin bergaul dengan masyarakat. Ini adalah penyebab yang paling sukar untuk diubah. Dua faktor di atas mungkin boleh dibantu oleh masyarakat namun faktor yang akhir ini mungkin payah. Persepsi bahawa dia tidak memerlukan kepada orang lain dalam kehidupan adalah suatu pandangan yang salah. Kita lahir ke dunia pun disambut oleh doktor ataupun jururawat. Malah bila mati nanti pun kita perlukan orang untuk menguruskan jenazah kita. Lainlah kalau mati nanti dia boleh uruskan jenazah diri sendiri dari mandi, kapan sampai kebumi.
Maka apakah solusi untuk kita mengatasi masalah ini?

  1. Cuba ajak mereka secara baik untuk melibatkan diri dalam aktiviti. Mungkin buat permulaan sebagai pemerhati. Lama kelamaan apabila sudah ada keyakinan dan keseronokan, mereka tidak akan malu untuk bermasyarakat.
  2. Ziarah ke rumah mereka sambil membawa makanan. Tanyalah khabar atau perkembangan dirinya. Tanyakan juga sekiranya dia memerlukan bantuan atau sumbangan dari ahli masyarakat yang lain. Tunjukkan keprihatinan dan kesediaan kita untuk membantu.
  3. Jangan perli atau sindir mereka samada secara berdepan atau 'di belakang'. Tindakan ini hanya akan menjauhkan mereka dari kelompok masyarakat.
Ini hanyalah sekadar pandangan saya yang masih lagi belajar memahami karektor manusia yang pelbagai dalam usaha untuk mendepani dunia yang lebih mencabar di tanah air nanti. Mudah-mudahan apa yang betul itu, sekiranya ada akan memberi manfaat kepada sesiapa jua. Dan jika ada antara kalam saya yang tersalah atau melanggar syariat Allah atau mengguris hati sesiapa, saya mohon keampunan dan kemaafan.

Siru 'ala barakatillah..


Tiada ulasan: