Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Ahad, 6 September 2009

TAZKIRAH RAMADHAN (1)

Salam semulia Ramadhan.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah s.w.t dalam surah al Baqarah ayat 183:Yang bermaksud : Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa.

Daripada ayat ini, kita dapat lihat beberapa key point penting iaitu : IMAN, PUASA dan TAQWA. Apakah itu iman, puasa & taqwa?

Dalam sebuah hadith dari Saidina Umar r.a. beliau meriwayatkan ketika mana beliau sedang duduk bersama Nabi s.a.w. datang Malaikat Jibril yang merupai seorang lelaki berpakaian sangat putih dan kemas penampilannya. Malaikat Jibril bertanyakan kepada Nabi s.a.w. apa itu Islam, Iman, & Ihsan. Jawab Nabi tentang IMAN ialah :

أن تؤمن بالله وملائكته و كتبه ورسله واليوم الأخر و تؤمن بالقدر خيره وشره
Maksudnya : Iman itu ialah bahawa engkau percaya kepada Allah, para malaikatNya, kitab--kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat, dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk.

IMAN itu bukanlah sekadar kepercayaan dalam hati bahkan juga ia merangkumi pembuktian dengan lisan dan amal. Sebagi contoh : kita percaya kepada Allah s.w.t. di dalam hati, kita lafazkan keimanan itu dengan kalimah syahadah dan kita percaya kepada Allah secara perbuatan dengan melaksanakan segala perintah dan menjauhi segala laranganNya. Begitu juga kepercayaan kepada Al-Quran, kita i’tikad di dalam hati, dan kita baca al Quran dengan lisan kita dan kita amalkan apa yang ada dalam al Quran. Percaya kepada Nabi juga begitu. Kita i’tikad dengan hati dan kita zahirkan dengan lisan dalam kalimah syahadah dan kita buktikan dengan mengikut sunnah-sunnah Baginda s.a.w. Jadi puasa ini adalah merupakan salah satu cara kita beriman dengan Allah s.w.t.

Sahabat-sahabat,

Puasa bukanlah sekadar kita menahan diri dari makan dan minum bahkan kita kena juga menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa apalagi yang boleh membatalkan puasa. Puasa ini suatu ibadah yang istimewa kerana dalam puasa ini ada aspek Islam, Iman dan Ihsan. Kita tahu puasa ini merupakan rukun Islam yang ketiga, ia juga merupakan satu cara kita membuktikan keimanan kepada Allah s.w.t. dan semasa berpuasa juga hanya Allah dan kita sendiri yang tahu akan puasa kita. Ibu bapa atau sesiapa pun tak dapat memantau kita. Hanya Allah s.w.t. yang memantau. Inilah konsep Ihsan iaitu kita menyembah Allah seolah-olah kita melihatNya dan jika tidak, maka Allah itu sentiasa memerhatikan kita.

Timbul satu persoalan di benak kita. Kenapa Allah perintahkan kita supaya berpuasa? Adakah sekadar saja-saja Allah nak menguji keimanan kita? Sebenarnya setiap apa yang Allah perintahkan itu ada tujuan dan matlamatnya. Dan objektif atau matlamat yang perlu kita capai dari puasa ialah kita menjadi orang yang bertaqwa.

Maka apa pula yang dimaksudkan dengan Taqwa? Secara literal, puasa bermakna mengambil tindakan penjagaan dan memelihara dari sesuatu yang mengganggu dan memudaratkan. Syara’ pula mendefinisikan taqwa sebagai menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah dengan cara menjalankan segala perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi segala laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat. Rasulullah pernah menjelaskan hakikat taqwa di dalam sebuah hadith Baginda yang bmaksud :

Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintahNya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupakanNya, bersyukur kepadaNya & tidak mengkufuri nikmatNya.

Saidina Umar pernah bertanya kepada Ubai bin Ka’ab akan makna taqwa. Lalu Ubai menjawab pertanyaan Umar dengan bertanya balik kepada Umar :

“Wahai Umar, adakah engkau pernah melalui suatu jalan yang berduri?”

Jawab Umar : “Ya” .

Tanya Ubai lagi : “Apakah yang kamu lakukan ketika melalui jalan tsebut?”

Jawab Umar : “Aku akan melangkah dengsn waspada dan hati-hati”.

Lalu dibalas oleh Ubai : “Itulah yang dikatakan taqwa”.

Dari kisah ini dapat kita fahami bahawa taqwa itu bermaksud berhati-hati dalam hidup agar tidak melakukan sesuatu yang haram serta bersungguh-sungguh dalam melaksanakan setiap amal ibadah yang dituntut oleh Allah s.w.t.

Sahabat-sahabiah yang dirahmati Allah,

Kenapa kita perlu menjadi orang yang bertaqwa? Mari kita renung firman Allah s.w.t. dalam surah al Hujrat ayat 13:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ

Maksudnya : Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu disisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya diantara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).

Maka taqwa itu adalah suatu martabat yang tinggi dalam konteks ibadah manusia kepada Allah s.w.t. Dan puasa ini mjadi suatu instrument tool atau alat untuk kita mencapai taqwa. Dan bulan Ramadhan ini adalah satu peluang untuk kita mencapai darjat taqwa. Macam seorang pekerja yang nak naik pangkat. Bulan Ramadhan ini umpama satu projek yang mana sekiranya dilaksanakan dengan baik, pekerja ini akan dinaikkan pangkat. Begitu juga dengan puasa, sekiranya dilaksanakan dengan sebaiknya, kita akan dapat naik pangkat menjadi orang yang bertaqwa. Siapakah yang tidak mahu mendapat pangkat dan martabat yang tinggi? Semua manusia pasti mahu apalagi sebagai Muslim kita mesti berusaha mencapai martabat taqwa kerana hanya itu sahaja yang dipandang oleh Allah s.w.t. Allah tidak memandang kepada keturunan kita samada dari keturunan diraja atau rakyat biasa. Allah juga tidak memandang pada kekayaan dan pangkat kita. Tapi apa yang Allah lihat ialah ketaqwaan kita.

Namun apa yang patut kita risaukan ialah Allah menggunakan lafaz لعل (mudah-mudahan) makna kata bukan semua orang yang berpuasa itu akan menjadi orang yang bertaqwa. Ada orang yang berpuasa namun apa yang dia dapat hanyalah lapar dan dahaga. Sebab dia hanya menahan diri dari makan dan minum tapi tidak menyekat nafsunya yang lain seperti mana yang pernah disebut Nabi dalam sebuah hadith. Ini adalah perkara yang sangat merisaukan kerana Nabi s.a.w. juga ada bersabda :

من قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

Nabi tidak menggunakan perkataan صام tapi قام. Maknanya bulan Ramadhan ini bukan sekadar kita kena puasa tapi kita kena buat juga ibadah-ibadah lain seperti tilawah al Quran, solat sunat tarawih, sedeqah dan lain-lain lagi supaya kita dapat apa yang ditawarkan Allah pada penghujung ayat tadi iaitu menjadi orang yang bertaqwa dan diampunkan segala dosa yang telah lalu seperti dalam sabda Nabi s.a.w. Jadi, puasa boleh menjadikan kita orang yang bertaqwa dengan cara kita menghidupkan Ramadhan dengan ibadah-ibadah lain yang disebut tadi terutamanya pada malam sepuluh yang terakhir. Nabi s.a.w pada malam sepuluh yang terakhir ini antara amalan Baginda ialah : Baginda akan mandi, berpakaian indah dan berharum-haruman, kemudian Baginda melaksanakan solat sunat, iktikaf dan membaca al Quran. Mengerjakan solat sunat dan membaca al Quran pada malam sepuluh yang terakhir ini sangat dititikberatkan oleh Nabi s.a.w. sehingga dalam satu riwayat ada menyebut bahawa Rasulullah melakukan solat pada malam Ramadhan dan membaca al Quran dengan tertib. Baginda tidak akan melalui ayat rahmat kecuali berharap agar Allah memberikan rahmat tersebut dan tidak melalui ayat azab melainkan memohon perlindungan kepada Allah dari azab itu. Selain itu Baginda juga membanyakkan berdoa.

Prof Dr Wahbah Az Zuhaili dalam mentafsirkan ayat 183 surah al Baqarah tadi menyebut dalam Tafsir Munir : bahawa ibadah puasa ini dapat melahirkan ketaqwaan kepada Allah s.w.t. melalui beberapa faktor :

1-Puasa dapat mendidik jiwa untuk takut kepada Allah samada dalam keadaan sembunyi atau terbuka. Lantaran tiada siapa yang memantau keadaan orang yang berpuasa kecuali Allah s.w.t.

2-Puasa dapat mengekang hawa nafsu dan meringankan pengaruh serta penguasaannya.

3-Puasa juga mampu mencetus naluri yang peka (sensitif) dan sifat belas simpati terhadap insan yang lain (lapar sewaktu berbuka mengingatkan kita kepada mereka yang miskin dan kurang bernasib baik seperti saudara-saudara kita di Palestin.)

4-Ibadah puasa memahamkan kita tentang persamaan kedudukan taraf antara orang-orang kaya dan miskin.

Kesimpulannya, bulan Ramadhan ini adalah untuk kita pulun buat amal ibadah dengan banyak mudah-mudahan kita mendapat martabat taqwa dan moga nanti di penghujung Ramadhan Allah akan membebaskan kita dari Neraka. Semoga ibadah puasa kita akan diterima oleh Allah s.w.t. dan kita akan berjaya mencapai matlamat puasa; iaitu menjadi orang yang bertaqwa. Jadi, marilah kita saling mengingatkan sesama kita untuk sentiasa beribadah kepada Allah s.w.t. supaya kita tidak menjadi orang yang rugi seperti firman Allah s.w.t. dalam surah al ‘Asr. Orang yang tidak akan rugi itu bukan sahaja dia beriman dan beramal ibadah akan tetapi kena juga berpesan-pesan kepada orang lain dengan kebenaran dan kesabaran.

Siru ‘ala barakatillah..

Tiada ulasan: