Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Rabu, 9 September 2009

TAZKIRAH RAMADHAN (2)


Salam semulia Ramadhan,

Sahabat-sahabat yang dikasihi,

Dalam surah Ali ‘Imran ayat 110, Allah s.w.t berfirman :


كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ


Maksudnya : kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).


Kita patut merasa bangga kerana Allah telah menjadikan kita sebagai sebaik-baik umat yang ada di muka bumi. Namun gelaran sebaik-baik umat itu ada syaratnya. Iaitulah apabila kita menyuruh kepada yang ma’ruf (kebaikan) dan kita mencegah segala bentuk kemunkaran dan kita beriman kepada Allah s.w.t. Maka, sekiranya tiga tugas asas ini tidak kita laksanakan tidak layaklah kita untuk digelar sebagai khaira ummah.


Namun di sana ada sesuatu yang masih perlu kita renungkan. Tidak cukup bila kita hanya memegang pada ayat ini sahaja. Kita perlu memahami al Quran kesemuanya.


Dalam surah as Shaff ayat ke tiga, Allah s.w.t berfirman :


كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ


Yang maksudnya : amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya.


Dalam satu hadis yang diriwayatkan dari Usamah bin Zaid, katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “akan dibawa datang seorang lelaki lalu dicampakkan ke dalam neraka.Lalu neraka ia berkisar dengan alat pengisarnya.Lalu ia dikelilingi oleh ahli neraka yang lain dan mereka berkata: Wahai Fulan,bukankah engkau yang menyuruh orang berbuat kebaikan dan melarang kemungkaran?Maka dia menjawab : Aku menyuruh orang berbuat baik tapi aku tidak melakukannya dan aku melarang orang melakukan maksiat tetapi aku sendiri melakukannya.”


Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,


Marilah kita renung kembali apa tugas kita dihantar Allah ke bumi kinanah ini? Allah mahu kita mengutip sebanyak mungkin ilmu yang ada di bumi ini dan nanti pulang ke negara kita, kita dapat memberikan pula ilmu kita itu dengan orang lain.


Inilah yang telah difirmankan Allah dalam surah at Taubah ayat 112 :


وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ


Yang bermaksud : dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang Yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu Yang dituntut di Dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).


Maka, tugas kitalah sebagai khaira ummah untuk mengajak manusia kepada kebaikan dan melarang dari kemunkaran. Dan janganlah kita menjadi orang yang ‘cakap tak serupa bikin’ kerana Allah sangatlah murka dengan orang yang berperangai begini. Dan dalam usaha kita untuk mengajak kepada kebaikan dan mencegah dari kemunkaran, mahu atau tidak kita perlu memiliki ilmu agama khususnya. Adalah tidak wajar sekiranya kita bercakap tanpa ada asas ilmu yang kukuh. Maka kitalah yang dimaksudkan oleh Allah s.w.t. supaya mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut dalam agama agar nanti pulangnya kita sebagai dai’e yang dapat memberi pengajaran kepada mereka yang tidak mengetahui.


Mudah-mudahan kita akan menggunakan peluang dan kesempatan yang Allah berikan kepada kita sepanjang kita berada di ardhil kinanah ini dengan berusaha memenuhkan dada kita dengan ilmu yang sebanyak mungkin untuk kita kongsikan kembali apa yang telah kita dapat itu dengan masyarakat yang sangat memerlukan. Sama-sama kita berusaha untuk menjadi ilmuan agama yang benar-benar faqih dalam urusan agama khususnya tanpa kita melupakan ilmu-ilmu dunia yang juga tidak kurang pentingnya dalam kehidupan kita pada hari ini. Moga Allah membantu kita dan memudahkan kita dalam perjuangan ini agar nanti kita dapat membentuk khaira ummah seperti yang telah disebut dalam al

Quran.

Siru ‘ala barakatillah..


Tiada ulasan: