Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Rabu, 3 September 2008

Memoir Ramadhan

Ramadhan bulan yang penuh keistimewaan. Ramadhan itu sendiri terbentuk dari huruf-huruf yang melambangkan kelebihan yang terdapat padanya. Ra, mim, dan dhod masing-masing membawa pengertian tersendiri. 10 hari yang pertama dilimpahi dengan huruf ra yang bererti 'Rahmat'. 10 hari yang kedua pula dicurahkan 'Maghfirah' iaitu keampunan. Dan 10 hari yang terakhir pula dianugerah dengan 'Dhoman minan nar' iaitu jaminan dari api neraka. Sungguh beruntung sesiapa yang menghidupkan bulan Ramadhan dengan pesta ibadah yang sesungguhnya. Bukan sekadar itu sahaja. Kita jangan lupa untuk meninggalkan segala keburukan yang sering berlaku di bulan-bulan lain. Walaupun tentera-tentera syaitan diikat sepanjang bulan mulia ini, namun nafsu yang telah akrab dengannya jangan dipandang remeh.

Sepanjang lima tahun berada di Mesir saya telah tiga kali bertemu Ramadhan. Baki dua kali Ramadhan saya bercuti di Malaysia. Sungguh-sungguh Ramadhan di Mesir berbeza dengan di Malaysia. Kemeriahan menyambut Ramadhan terasa seawal bulan Rejab lagi. Masuk bulan Sya'aban jalanan di Kaherah ini dihiasi dengan lampu-lampu dari yang bersaiz kecil hingga besar.

Ianya seolah-olah suasana di kampung di Malaysia tatkala lampu-lampu pelita dipasang di halaman rumah pada penghujung Ramadhan atau disebut malam tujuh likur. Bezanya di bumi anbiya' ini lampu-lampu ini dipasang sebelum bermulanya Ramadhan lagi. Kemeriahan menyambut Ramadhan terasa dengan ucapan-ucapan dan doa yang sering diucapkan sesama insan. Lain dengan Malaysia yang sibuk dengan persiapan menyambut raya walhal puasa belum bermula. Rakaman program raya, jualan-jualan keperluan hari raya, dan macam-macam lagi. Namun bukanlah semuanya begitu. Saya yakin masih ada yang benar-benar menanti ketibaan Ramadhan dan menghidupkan Ramadhan dengan pelbagai amalan baik yang wajib mahupun sunat. Suasana berbuka dan limpahan rezeki sepanjang Ramadhan hampir sama sahaja di Mesir dan Malaysia. Namun tetap saya merasakan Mesir lebih meriah dengan sumbangan dari mereka yang berada untuk juadah berbuka puasa. Sekarang ini alhamdulillah saya tidak perlu membeli atau memasak makanan untuk berbuka mahupun bersahur. Juadah berbuka yang disedeqahkan oleh orang-orang kaya dan syarikat tertentu ini sudah lebih dari cukup untuk memberi tenaga. Syukur juga kerana sepanjang Ramadhan ini saya yakin tidak akan putus rezeki kerana setiap hari akan makan nasi. Itulah istimewanya Ramadhan kerana bulan-bulan lain pun bukannya setiap hari dapat makan nasi. Adakala mee segera sahaja dimakan buat mengisi perut.Apa sekalipun syukur kerana masih ada rezeki untuk mengisi perut. Saudara-saudara seislam di negara lain kekurangan makanan sedang kita di sini berlimpahan makanan sehingga adakalanya berlaku pembaziran.

Ramadhan bagi saya bulan yang penuh kenangan. Kenangan bersama keluarga paling indah bermain di minda. Entah mengapa Ramadhan kali ini saya begitu rindu pada mereka. Rindu untuk ramai-ramai berbuka dan sahur, rindu pada masakan bonda yang mengikat hati-hati kami, rindu pada suara ayahanda dan bonda yang mengaji Al Quran, rindu pada suara bonda yang mengejutkan kami untuk bangun bersahur. Suara bonda memanggil penuh kasih sayang. Kita tak akan dengar nada itu dari orang lain meski betapa sayang pun kita pada orang itu ataupun sebaliknya. Rindu pada Ramadhan mudah-mudahan sentiasa mekar di hati. Rindu yang akan membuahkan kegembiraan. Seperti hadith yang sering kita dengar, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla Berfirman: “Melainkan puasa, kerana ianya untukKu dan Aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanan keranaKu”. Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi disisi Allah daripada bau Misk. (minyak wangi kasturi)". Moga ibadah puasa kita dan ibadah-ibadah lain akan diterima Allah s.w.t. dan kita nanti akan dimasukkan ke Syurga melalui pintu yang telah Allah khususkan untuk orang-orang yang berpuasa.
Daripada Sahl bin Sa’ad berkata: Bersabda Nabi s.a.w. “Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama ar-Rayyan tempat masuk orang-orang yang berpuasa di hari qiamat. Tidak dapat masuk daripada pintu itu kecuali orang yang berpuasa, dipanggil oleh penjaganya:”Dimanakah orang – orang yang telah berpuasa?” Dan tidak dapat masuk ke situ kecuali mereka yang berpuasa sahaja, dan jika semuanya telah selesai masuk, maka pintu itu ditutup, dan tidak masuk melaluinya melainkan mereka yang berpuasa sahaja.”
(Hadith riwayat Bukhari & Muslim)

Tiada ulasan: