Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Isnin, 8 September 2008

UJIAN RAMADHAN

Firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 2 yang bermaksud “Adakah manusia menghitung mereka akan ditinggalkan begitu sahaja setelah mereka mengaku beriman (kepada Allah) sedang mereka tidak diuji? Maka Kami telah uji mereka (umat) yang terdahulu maka sesungguhnya dengan itu Allah mengetahui orang-orang yang benar dan yang dusta”.

Kehidupan sebagai manusia di muka bumi ini lumrahnya ada susah dan senang, ada turun dan naik, ada suka dan duka, ada derita ada bahagia. Ujian dan cabaran adalah tradisi kehidupan. Sebagai Muslim, kita wajar sekali untuk sentiasa bersedia menghadapi apa sahaja ujian yang Allah turunkan buat kita. Setiap apa yang berlaku telahpun tercatat di Luh Mahfuz, maka kuatkanlah iman dan ingatlah selalu akan rukun iman yang keenam iaitu percaya kepada Qada' dan Qadar. Sabar dan redha dengan segala ujian yang menduga adalah sikap utama seorang Muslim. Setiap ujian yang datang ada hikmah yang tersimpan. Mungkin akal kita tidak terjangkau, tapi yang pasti Tuhan itu tidak menzalimi hambaNya.

Ramadhan yang lalu saya sekeluarga kehilangan nenda Hassan Shaari yang telah dijemput menghadapNya pada 26 Ramadhan. Sambutan raya pada tahun lalu kurang meriah pastinya. Tahun ini kami kehilangan pula datuk saudara saya. Walaupun tidak begitu akrab dengannya, namun kehilangannya tetap terasa. Namun ujian yang lebih hebat saya rasakan apabila sepupu saya angah Izah yang masih remaja telah disahkan menghidap kanser. Saya mendoakan moga Allah memberi ketabahan dan kekuatan buat Pak Lang Wan sekeluarga sebagai bekal melalui ujian ini. Pagi jumaat awal Ramadhan Bonda menghantar sms mengatakan Angah akan dibedah di Hospital Ipoh. Tadi Bonda memaklumkan Angah disahkan menghidap kanser dan ditukarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia. Buat Angah, syafakillah. Moga Allah menyembuhkanmu dan menganugerahkan nikmat kesihatan yang sempurna. Suatu nikmat yang seringkali kita lupakan untuk disyukuri.

Seseorang insan yang ditimpa kesakitan dan penyakit, bukanlah hanya menderita seorang diri. Orang-orang di sekelilingnya juga akan turut menderita dan merasa payah. Walaupun orang-orang di sekelilingnya tidak merasa ujian kesakitan yang dirasai pesakit, namun mereka turut diuji Tuhan dengan dugaan menguruskan, menjaga dan melayan pesakit. Disinilah pentingnya sabar dan redha. Disinilah terlihat siapa sebenar keluarga kita. Adakah yang datang melawat, meringankan beban, menawar khidmat, menghulur sumbangan, memberi perangsang dan doa pembakar semangat. Disebalik ujian kesakitan, Allah berikan nikmat keluarga yang penyayang dan prihatin. Mudah-mudahan ujian yang ditempuh sepanjang Ramadhan khususnya akan dihadapi dengan kesabaran yang maha besar. Sesungguhnya sabar di atas ujian itu juga akan diberi pahala oleh Allah s.w.t. Apatah lagi pada bulan Ramadhan yang setiap pahala dilipatganda.

Ibnul Qoyyim rohimahullah mengatakan dalam Madarijus Salikin : “Sabar adalah menahan jiwa dari keluh kesah dan marah, menahan lisan dari mengeluh serta menahan anggota badan dari berbuat tasywisy (tidak lurus). Sabar ada tiga macam : Sabar dalam berbuat ketaatan kepada Allah, sabar dari maksiat, dan sabar dari cobaan Allah.”

Semua orang tak lepas dari diuji. Sekarang ini di sini kami diuji dengan bantuan dermasiswa zakat yang masih belum ada berita. Kalimah sabar sudah jenuh dilantun. Mujur juga bulan Ramadhan ini rezeki berbuka ada dimana-mana. Di masjid terutama. Sumbangan dari yang berada melimpah mengisi perut menghilang lapar seharian berpuasa. Alhamdulillah, syukur pada Tuhan atas segala nikmat. Benar adakala masalah material ini memang benar-benar menganggu jiwa. Namun keyakinan pada Tuhan itu penguat jiwa kerana penuntut ilmu agamaNya tidak akan terbiar kebuluran. Rezeki pasti ada andai kita benar-benar beriman dan bertaqwa padaNya. Berpeganglah pada janjiNya dalam Surah At Talaq ayat 2 dan 3 :

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

"Barangsiapa yang bertaqwa kepada ALLAH nescaya DIA akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki yang tidak disangka-sangkakannya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepda ALLAH, nescaya ALLAH akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhya ALLAH melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya ALLAH telah mengadakan ketetapan bagi tiap-tiap sesuatu."

Marilah kita sama-sama berdoa agar Tuhan memberikan kesabaran dan ketabahan yang berterusan dalam mengharungi setiap ujian dan cubaan yang diturunkan. Moga kesabaran kita akan dibalas Tuhan dengan nikmat yang lebih indah pada masa depan. Sepertimana Nabi Allah Ayub yang diuji oleh Allah dengan ujian yang hebat. Kesakitan yang tidak terbayang oleh kita. Dan akhirnya baginda disembuhkan Allah dan dianugerah dengan segala nikmat yang berlipat ganda dari apa yang pernah dimilikinya sebelum itu. Ramadhan bulan tarbiyah yang penuh hikmah. Mudah-mudahan Tuhan mengampunkan segala dosa kita yang lalu dan memberikan nikmat atas kesabaran kita dalam mendepani segala ujian dariNya. Juga moga ujian dan cubaan itu akan sentiasa mendekatkan kita kepadaNya, bukan menjauhkan kita daripadaNya.

Tiada ulasan: