Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Rabu, 17 September 2008

PUASA DI BULAN RAMADHAN MENYUCIKAN ROHANI DAN JASMANI

Puasa adalah cara yang terbaik untuk menyucikan rohani dan jasmani. Allah s.w.t. telah memerintahkan umat Islam dan umat-umat sebelumnya untuk berpuasa.

Firman-Nya :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya :Wahai orang-orang Yang beriman! kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (Al Baqarah : 183)

Nabi Muhammad s.a.w. telah menunjukkan dengan jelas bagaimana seharusnya umat Islam itu berpuasa serta tujuan dan faedah yang diperolehi dari puasa. Penyelidikan saintifik yang dilakukan telah mendedahkan beberapa fakta penting tentang puasa yang membuktikan adanya hikmah di sebalik perintah berpuasa. Ianya bukan sekadar suatu bentuk pengabdian, akan tetapi suatu kaedah penting dalam memastikan kesinambungan kehidupan dan kesihatan manusia.

Tuhan telah memilih bulan Ramadhan yang mulia, yang padanya telah diturunkan Al Quranul Karim, sebagai bulan untuk berpuasa. Dengan kedatangan Ramadhan, umat Islam berasa gembira dan optimis. Mereka menyambut bulan ini sepertimana sabda Baginda s.a.w. (bilamana Baginda melihat anak bulan Ramadhan) yang bermaksud : "Allah Maha Besar! Ya Allah, mulakanlah bulan ini dengan kebaikan, ketaatan, keselamatan dan Islam serta bimbinglah kami ke jalan yang Kau redhai. Sesungguhnya Tuhanku dan Tuhan kamu semua hanyalah Allah, Yang maha Pemurah lagi Maha Bijaksana"

Pada bulan Ramadhan, ketenangan jiwa dan keimanan bertambah lantaran dari ibadah malam yang berterusan, membaca Al Quran, memuji Allah dan memohon keampunan-Nya. Umat Islam juga mengelakkan dari berbicara hal orang lain, perbalahan, dan perbuatan yang tidak baik. Semua ini bisa sahaja menghapuskan perasaan negatif yang dialami umat Islam yang boleh mempengaruhi kesihatan jiwa dan boleh memberi kesan kepada kesihatan fizikal. Keimanan yang ikhlas kepada Allah sepanjang bulan mulia ini sebenarnya mempunyai kesan menakjubkan dalam mengubati sebarang kondisi perubatan sebelum ia bertambah buruk.

Puasa adalah suatu bukti keimanan seseorang Muslim. Bila sahaja bulan mulia ini bermula, setiap Muslim telahpun mempersiapkan dirinya secara spiritual untuk menyambut ketibaannya. Hari-hari yang istimewa ini berlalu sehinggalah hari kedua puluh Ramadhan. Pada waktu ini, umat Islam memperuntukkan setiap masanya untuk beribadah di masjid mengikuti amalan yang pernah dilakukan Baginda Rasulullah s.a.w. Ummul Mukminin 'Aishah r.h.a. pernah berkata : "Rasulullah s.a.w. selalu bersolat sepanjang malam semasa sepuluh hari terakhir Ramadhan, dan Baginda selalu mengejutkan seisi rumahnya untuk bersembahyang". Kesungguhan yang jitu dalam menyembah Allah s.w.t. meningkatkan kesucian jiwa dan keupayaannya untuk menerima anugerah Allah kepada hamba-hambaNya. Rasulullah s.a.w. bersabda : "Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan ketaqwaan akan diampunkan semua dosanya."

Dari aspek lain, puasa dianggap sebagai satu kaedah perubatan untuk membersihkan tubuh badan dari sebarang lebihan ataupun bahan toksid atau saki-baki makanan yang tidak diperlukan. Natijahnya, banyak jurnal perubatan mengiktiraf puasa sebagai suatu kaedah rawatan nutrisi. Seseorang Muslim itu berpuasa kira-kira 12 hingga 16 jam sehari, bergantung kepada musim samada musim sejuk, panas, bunga atau luruh. Dalam tempoh yang sedikit ini, tahap kandungan gula di dalam darah menurun. Tubuh kemudiannya cuba untuk mencari sumber lain untuk menghasilkan tenaga, lalu menggunakan karbohidrat yang tersimpan di hati. Simpanan makanan ini mampu untuk membekalkan tenaga kepada badan selama enam jam. Selepas ia habis digunakan, tubuh kemudian akan memecahkan simpanan lemak di bawah kulit dan sekitar organ untuk mendapatkan tenaga yang diperlukan. Tubuh juga akan memusnahkan sel-sel yang tidak diperlukan, seperti sel-sel yang tidak sihat, dan dengan demikian menghapuskan bahan-bahan toksid yang terdapat padanya. Proses ini diikuti dengan pembinaan sel-sel baru untuk menggantikan sel-sel yang telah dimusnahkan. Kesemua proses ini memperbaharui unsur-unsur biologi tubuh badan dan menjadikannya lebih efisyen dan bertenaga.

Kebanyakan institusi-institusi kesihatan moden telah mengenal pasti beberapa peraturan asas untuk meningkatkan lagi fungsi tubuh badan. Ini semua bergantung kepada nutrisi ringkas dan menahan diri dari mengambil segala bentuk nutrisi biasa untuk suatu tempoh masa yang tertentu. Mereka mencadangkan supaya hanya mengambil makanan ringkas yang mudah untuk dihadam seperti sayur-sayuran, jus buah-buahan dan minuman panas. Pakar nutrisi juga mencadangkan diet nutrisi ini diamalkan selama tujuh hari sebanyak dua kali setahun pada musim bunga dan musim luruh. Ini boleh mengelakkan tubuh badan dari pelbagai masalah kesihatan, terutamanya pada usia tua.

Puasa dalam Islam mempunyai kelebihan tersendiri dimana ia membenarkan mereka yang berpuasa untuk makan apa sahaja pada penghujung hari (kecuali makanan-makanan yang telah diharamkan dalam Islam). Ini membolehkan tubuh badan menggantikan semula tenaga yang telah hilang dan melindungi seseorang Muslim itu dari penyakit-penyakit yang muncul akibat daripada kekurangan zat makanan atau kekurangan vitamin dan garam galian. Ini berlainan dengan jenis-jenis puasa yang lain yang berlanjutan untuk tempoh masa yang lama, seperti vegetarian yang hanya bergantung semata-mata kepada sayur-sayuran untuk mendapatkan nutrisi.

Justeru, kita dapat melihat bahawa kaedah puasa dalam Islam mengambil kira faedah kepada tubuh badan manusia dan juga kesihatan serta kesucian jiwa. Ini akan memastikan tubuh badan sentiasa bertenaga dan aktif. Sesetengah orang yang jahil percaya yang puasa boleh menyebabkan kelesuan dan anemia. Tanggapan ini salah sama sekali, memandangkan puasa hanya meninggalkan kesan baik kepada Muslim.

Allah berfirman :

وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya : dan (Walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui. (Al Baqarah : 184)

Bulan Ramadhan juga adalah bulan yang sangat istimewa kerana pada bulan inilah Al Quran diturunkan untuk menjadi panduan manusia ke jalan yang benar. Wajar sekali kita mengkaji firman Allah :

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا


Maksudnya : (Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?


(Muhammad : 24)

Dan juga firman Allah :

أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفاً كَثِيراً

Maksudnya : Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan Yang banyak di dalamnya. (An Nisa' : 82)

Adalah suatu perkara yang biasa di mana keupayaan seseorang Muslim untuk memahami ayat-ayat Al Quran itu berbeza antara satu sama lain, disebabkan oleh perbezaan tahap ilmu pengetahuan pada zaman yang berbeza dan perbezaan intelek.


Terjemahan dari artikel bertajuk "Fasting in Ramadhan Purifies the Soul and Body…!" oleh Dr. Ahmad Fouad Pacha dalam majalah Al Azhar bulan Ramadhan 1429H.

Tiada ulasan: