Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Jumaat, 9 April 2010

ANJING DAN KALA JENGKING

Entah. Sejak bila agaknya. Saya sendiri baru perasan. Banyak betul anjing-anjing yang berkeliaran di kawasan luar DMAK dan juga di kuliah Banat. Pelik kerana sebelum ini suasananya bukan begitu. Sekarang nak berjalan mesti pandang setiap penjuru. Takut-takut terbertembung dengan anjing. Nanti terkejut. Kalau terkejut nanti bahaya sebab kadang-kadang badan kita akan buat tindakan luar kawal yang kita sendiri tak dapat jangka. Contoh? Entahlah. FIkirlah sendiri.

KALA JENGKING

Menyengat adalah sifat semulajadi haiwan yang bernama kala jengking. Jadi, orang yang lahir pada penghujung Oktober dan awal November boleh jadi memiliki sifat seperti kala jengking kerana mereka berbintang Scorpio (soal bintiang-bintang ini jangan dipercayai). Akan tetapi berdasarkan pengalaman hidup lebih suku abad ini saya merasakan mereka yang berada dalam kategori Scorpio ini memang memiliki kecenderungan atau sifat yang begitu. Cuma samada sifat itu adalah sifat yang dominan atau tidak. Dan paling penting adalah samada manusia Scorpio ini boleh mengawal sifat-sifatnya (terutamanya sifat yang buruk).

Saya cuma mahu memberi nasihat. Siapa yang nak ambil, ambillah. Tak nak, sudah. Jangan suka cari pasal dengan orang yang berbintang Scorpio. Akibatnya jarang sekali baik-baik. Ini kerana manusia kala jengking ni memang ada sifat dendam dan akan 'menyengat' bila ada peluang. Dan sengatan kala jengking memang menyakitkan.

Jadi, kepada manusia kala jengking yang berkaitan, cuba-cubalah ubah perangai buruk tu.

Tiada ulasan: