Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Ahad, 18 April 2010

HIJRAH MENJADI YANG TERBAIK


HIJRAH MENUJU ALLAH

Hijrah...
Bulat niat tekadmu
Dalam hijrahmu itu
Allah nanti kan bersama
Tempuh jalan yang diredhai

Andai rasa diri lemah
Diperjalanan hijrahmu
Sendirian
Tiada mampu
Pohonlah pada Tuhanmu

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah
Dihujungnya hasanah

Hijrahmu menuju Allah
Ia sunnah para Nabi
Para solehin dan tabien
Kembara hati menuju Ilahi

Suatu masa yang tidak lama dahulu, ada jiwa yang utuh meninggalkan keluarga dan tanah air tercinta demi kerana mengejar mimpi untuk menjadi yang lebih terbaik. Fikirnya, hijrah ini tidak lama. Dia bakal pulang semula ke pangkuan keluarga selepas sepenggal pemerintahan kerajaan. Namun siapakah yang tahu akan takdir Tuhan? Dia redha biar hati sering melagukan rindu pada keluarga yang sudah lama ditinggalkan.
Meskipun begitu, dia masih positif dan tidak pernah bersangka buruk dengan Kekasihnya. Dia sedar perjalanan dan perjuangannya ini bukan semudah menuturkan kata. Namun jalan yang telah dipilihnya ini penuh duri yang menjadi cabaran yang adakala menggoyahkan jiwanya yang masih mencari kekuatan. Jalan ini adalah jalan hijrah yang susah dan payah kerana jalan ini adalah jalan baginya untuk nanti bertemu Kekasihnya. Lalu dia sering memujuk hati supaya sabar dan tabah. Sering juga dia muhasabah diri agar nanti dia sedar kelemahan sendiri dan tidak bersikap sombong atau bangga diri dengan sedikit kelebihan yang ada padanya. Doanya moga nanti dia dapat pulang menjadi diri yang lebih terbaik dari saat dia melangkah memulakan hijrahnya.

Kembara di bumi bertuah ini memberikannya pelbagai pengalaman yang mendewasakan diri dan juga fikiran. Dia yakin apa sahaja ujian yang diterimanya kini adalah sebagai persediaan untuknya apabila pulang nanti. Lalu segalanya diterima dengan hati yang lapang. Sudah ramai kawannya yang pulang dan meninggalkannya. Namun dia masih bersyukur kerana masih ada lagi yang menemaninya. Tekadnya cuma satu. Melengkapkan diri dengan sebanyak mungkin ilmu dan pengalaman untuknya berhadapan dengan cabaran yang lebih hebat di kampung halaman.

Rasa hati yang sering membuatnya termenung, dibuang jauh. Dia berazam tidak mahu mengejar cinta selain cinta Kekasihnya. Dia mahu menjadi sempurna dan terbaik biarpun dia sedar kekurangan dan kelemahannya masih banyak lagi belum diperbaiki. Dia yakin dan percaya bahawa takdir yang ditentukan Tuhan adalah yang terbaik buatnya. Biarpun

Lalu, dia hadapi setiap hari-hari yang mendatang dengan senyuman dan keyakinan bahawa Sang Kekasih tidak pernah melupakannya. Harapannya moga hari yang mendatang akan dapat ditempuhi dengan penuh kesabaran dan dia akan diizinkan pulang menemui mereka yang dirindukan setelah dia berjaya menjadi yang terbaik dari semalam. Amin, ya Rabbal 'alamin.

Tiada ulasan: