Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Sabtu, 9 Mei 2009

Kasut tumit tinggi bahaya - CAP

Manusia punya nafsu yang pelbagai. Antaranya nafsu untuk kelihatan cantik, bergaya, dan sentiasa 'up to date' kononnya. Kepelbagaian ciptaan fesyen pada hari ini adakalanya menimbulkan rasa jengkel di hati. Kadang-kadang saya terfikir, macam ini pun cantik ke? Namun begitulah manusia. Tak semestinya yang cantik di mata kita cantik di mata orang lain.

Apa yang penting dalam melengkapkan keperluan hidup di dunia ini samada soal makanan, pakaian atau apa sahaja ialah bersederhana. Seperti firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 31 yang bermaksud :
"Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid, makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan."
Jadi, kalau nak pakai kasut tak perlulah kita melebih-lebih. Cukuplah sekadar kasut itu boleh berfungsi untuk melapik tapak kaki semasa berjalan. Apatah lagi bila kasut tumit tinggi itu lebih banyak mengundang padah dan kemudaratan kepada tubuh badan. Kadang-kadang harga sebuah kecantikan (pada pandangan mata manusia) terlalu mahal kerana bayarannya ialah nikmat sebuah kesihatan. Maka hayatilah firman Allah dalam ayat ke 26 surah Al-A'raf :
"Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat."
Kepada wanita-wanita yang memakai kasut tumit tinggi bacalah di sini untuk melihat kesan dan akibat dari fesyen yang langsung tak menepati prinsip-prinsip Islam. Sayangi diri, jauhi kasut tumit tinggi! Itu kempen bulan ini sempena Hari Ibu esok.

<sumber:utusanmalaysiaonline>





Tiada ulasan: