Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Selasa, 23 Mac 2010

DISKUSI KUTAIB : NASIHATI LIL FATAT AL MUSLIMAH

Diskusi diadakan pada 19 Mac lalu di Dewan Syeikh Sya'rawi, Wisma A Perak.
Nama kutaib : Nasihati lil fatat al muslimah
Penulis : Wajdi Ghanim
Pendiskusi : Syahidatul Akmal Mohd Dahalan

Antara isi-isi penting dalam kutaib ini ialah :
  • Kehidupan di atas muka bumi ini tidak akan pernah sunyi dari ujian dan cubaan dari Tuhan. Jangan mengimpikan kehidupan yang bahagia sepanjang hayat di atas dunia. Semua itu hanya ada di Syurga. Banyak ayat al Quran yang menyebut tentang perkara ini. Antaranya firman Allah s.w.t. dalam surah al Ankabut ayat 2-3 yang bermaksud :
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : kami beriman. Sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan). Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian) nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta.
  • Ujian Allah itu boleh jadi dalam bentuk yang baik atau buruk. Kekayaan dan kemiskinan adalah ujian untuk melihat samada yang mendapat kekayaan itu bersyukur atau tidak dan samada yang miskin itu redha dengan kemiskinannya atau tidak. Akan tetapi ini tidak bermakna, kita boleh redha dengan kemiskinan tanpa berusaha untuk mengatasi kemiskinan tersebut.
  • Harta bukanlah segalanya di dunia ini. Harta tidak menjamin kebahagiaan hidup. Harta juga tidak dapat menjamin kitta akan berjaya dalam hidup. Berapa banyak keluarga yang kaya raya namun tidak bahagia? Semua itu dapat kita lihat pada hari ini.
  • Bersabar dalam menghadapi ujian terutama apabila kematian orang-orang tersayang.
  • Sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. dan selalu muhasabah diri.
  • Seteruk mana pun bala atau musibah yang menimpa, jangan sesekali timbul rasa mahu bunuh diri. mintalah pertolongan dari Allah s.w.t. dengan solat dan juga doa.
  • Manusia tidak boleh memilih untuk diuji dengan ujian yang bagaimana. Kita hanya terima segalanya dari Allah s.w.t. Takdir Allah s.w.t. samada yang baik mahupun yang buruk adalah ujian kepada setiap manusia. Ingatlah selalu bahawa musibah itu adalah ujian keimanan bagi setiap yang mengaku Muslim dan ia bukanlah hukuman atas segala dosa. Namun ujian yang ditempuhi dengan sabar dan redha akan menjadi penghapus kepada dosa-dosa yang lalu.
Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada semua Muslimah khususnya dan kepada seluruh umat Islam amnya.

Seeru 'ala barakatillah..

    Tiada ulasan: