Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Sabtu, 3 Oktober 2009

PERKENALAN PERTAMA

Saya terkenang saat-saat semasa saya mula-mula tiba di bumi Mesir ini. Saya bertolak 2 hari selepas saya genap berusia 20 tahun. Tapi, bukan itu yang nak saya perkatakan.


Ketibaan saya sangatlah lambat dari pelajar-pelajar baru yang lain. Saya tidak kenal sesiapa sebelum datang ke Mesir. Apa yang saya ada hanya doa dan restu dari mak abah. Maka perjalanan hidup saya di Mesir bermula dari zero.



Apa yang menjadi kenangan manis dalam hidup saya ialah semasa saya mula tiba di Mesir, disambut oleh exco atau AJKT KPIPM pada waktu itu. Saya ditempatkan di syaqah 7 bersama dengan seorang lagi pelajar yang datang bersama saya. Waktu itu bulan puasa. Cuaca pada waktu itu adalah musim sejuk.



:: Wajah Wisma Darul Ridzuan sewaktu saya tiba ::


:: Wajah Wisma Darul Ridzuan pada tahun 2009 setelah diislah ::

Seminggu pertama saya di Mesir, saya hanya berehat. Saya tidur dan bangun untuk makan sewaktu sahur dan berbuka. Kemudian selepas bersembang barang sedikit, saya tidur semula. Begitulah indahnya pengalaman pertama saya di Mesir. Saya amat berterima kasih pada exco-exco KPIPM pada waktu itu yang banyak membantu saya. Tanpa mereka, entah apa yang terjadi pada saya. Begitulah untuk tahun berikutnya, saya pula terlibat dalam gerak kerja untuk menguruskan sambutan pelajar-pelajar baru.


Sekarang saya hanya terlibat menguruskan penempatan untuk pelajar-pelajar perubatan yang datang ke Mesir. Tak banyak mana pun kerja saya.


Apabila mengenangkan pengalaman semasa mula-mula tiba di Mesir, saya jadi kasihan melihat pelajar-pelajar baru yang
di bawah tajaan Yayasan Terengganu. Semasa saya menemui mereka, apa yang mereka tanyakan ialah "akak, kat sini boleh basuh baju?" Kasihan mereka. Seminggu pertama tiba sudah dibawa menjelajah Mesir. Bersyukur saya kerana saya tidak melalui apa yang mereka lalui. Namun, apa yang pasti setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Mungkin ini caranya Allah mengingatkan saya agar tidak mengabaikan KPIPM yang telah banyak membantu saya seawal mula saya menjejakkan kaki di bumi kinanah ini. KPIPM juga yang telah memberi saya pelbagai ilmu berkaitan organisasi, pengurusannya dan juga ilmu komunikasi sesama manusia.


Mudah-mudahan Allah pelihara kesatuan anak-anak Perak di
Mesir di bawah naungan KPIPM. Selamat kembali ke kuliah buat semua sahabat-sahabat di Mesir dan selamat datang ke bumi Anbiya' buat semua pelajar baru. Semoga permusafiran ilmu kita di bumi ini menjadikan kita insan yang lebih baik dari sebelum kedatangan kita ke sini dan kembalinya kita nanti dapat pula menyumbang bakti dan tenaga kepada masyarakat, bangsa, agama dan negara tercinta..


:: p/s: saya masih belum berkesempatan menjenguk rumah baru Perak yang dengarnya dipanggil Wisma B. moga nanti dilapangkan masa untuk ke sana, Amin ::

Tiada ulasan: