Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Sabtu, 4 Julai 2009

SEPI

" Bisikku pada bulan
Kembalikan temanku
Kekasihku, Syurgaku

Tanpa dia
Malam menemaniku
Sepi memelukku

Bulan jangan biar siang
Biar alam ini kelam
Biar ia sepi
Sepertiku "

-khalil gibran-

Entah apa yang perlu dinamakan pada sebuah perasaan ini. Bait-bait kata dari filem Sepi itu terasa benar menyusuk ke dalam kalbu. Sepi. Mungkin itu perkataan yang paling tepat untuk menggambarkan rasa ini.

"Tapi, bagaimana boleh sepi? Temanmu penuh keliling pinggang. Tawamu tak pernah suram. Senyummu tak pernah pudar"

"Benar, temanku sentiasa ada. Aku tidak makan sendirian. Berjalan sering berteman. Tapi aku sepi. Ya, jiwaku sepi, hatiku jua sepi. Biar bibir senyum dan ketawa tak henti, tapi jauh di sudut hati aku menangis dalam syahdu"

Aku kira kemelut ini berlaku kerana Allah telah menarik kembali nikmat 'sahabat sejati' yang pernah dulu aku kecapi namun jarang sekali aku syukuri.

kesuma- dulu jarang sangat nak berterima kasih padanya. Dia banyak menyedarkan aku akan personaliti diriku sendiri. Kami berkongsi bintang yang sama dan itu enjadi titik kuat yang mengikat kmi. Persamaan dan perbezaan personaliti kami tak pernah berjaya memisahkan kami. Kegembiraan hidup bersamanya membuatkan aku tidak terasa seksanya berjauhan dari keluarga. Namun sayang sekali bila aku terlewat menyedari betapa berharganya dia dalam hidupku. Bila mengetahui dia akan pergi jauh dariku, barulah aku merasakan betapa ruginya aku atas kehilangan ini. Dan perginya dia bagai membawa bersama sayap kiriku. Walau kini aku masih terbang di langit, ia sudah tidak seperti dulu. Awan yang indah bagai tiada lagi makna. Rintangan dan cabaran yang melanda tetap ku tempuhi. Namun kekuatanku sudah hilang separuh daya. Dan begitulah aku menjadi sepi.

annur- segalanya berlaku begitu pantas tanpa kita sedari. Kemanisan dan indahnya perhubungan tetap dirasai walaupun jarang bersua muka. Biar jauh di mata, tapi dekat di hati. Begitu tema kita. Dan kejauhan itu membungakan rindu yang tidak tergambar. Dia temanku yang tidak pernah jemu mendengar bicaraku biar malam sudah larut. Biar mata sudah berat dan kantuk mendakapnya. Bicaraku tetap disambutnya. Biar gembira mahupun sedih hiba, dia tetap setia meminjamkan telinga malah merangsang jiwa yang lara. Dengannya aku kongsikan segala. Kita sering bertukar pandangan, bersoal jawapan dan berkasih sayang. Benar, kita tidak pernah sunyi dari silap dan salah. Andai rajukmencelah antara kita pasti ada yang memujuk. Namun takdir Tuhan membawanya jauh dariku. Dia diperlukan oleh mereka yang sangat memerlukan khidmatnya. Dan aku harus merelakan walau dalam hati menderita kerinduan. Rindu pada tutur bicaranya. Rindu yang tak pernah surut. Dan aku ditinggalkan menjadi sepi.


Tiada ulasan: