Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku dengan tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

Jumaat, 26 Disember 2008

MOTIVASI CINTA

Cinta adalah perkara yang paling indah dalam dunia. Ada kata-kata Inggeris yang menyebut "the most beautiful thing in the world can not be seen, but it is to be feel". Cinta boleh menjadi punca atau sumber motivasi yang hebat buat manusia, namun ia juga boleh menjadi punca kepada kerosakan atau kemusnahan hidup manusia. Ini semua bergantung kepada manusia itu sendiri, bagaimana dia mengendalikan emosinya. Andai cinta itu dipacu ke arah yang positif, maka hasilnya begitu. Namun andai cinta itu lebih banyak dipengaruhi unsur negatif, maka negatiflah hasilnya. Cinta itu berada dalam hati. Maka untuk menjadikan cinta itu mendorong kepada positif, hati terlebih dahulu mestilah dibentuk menjadi hati yang baik.

Seperti sabda Baginda Nabi s.a.w. yang bermaksud : "Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik,baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekeliannya.Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati."

(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

Maka jelaslah bahawa setiap perlakuan jasad tubuh anak Adam itu dipandu oleh seketul daging yang kita panggil ia sebagai hati. Perasaan cinta yang ada di dalam hati itu mampu untuk menjadi motivasi yang mendorong manusia ke arah menjadikan diri insan yang cemerlang. Persoalannya bagaimana cinta boleh menjadi motivasi? Sebelum melangkah jauh elok andai kita semak kembali apa yang kita ertikan dengan cinta dan motivasi? Dalam Kamus Dewan edisi ketiga cinta itu secara umumnya ditakrifkan sebagai suatu perasaan atau berperasaan sangat sayang kepada negara, ibu bapa, dan lain-lain lagi. Manakala motivasi pula ditakrifkan sebagai suatu keinginan yang keras atau semangat yang kuat pada diri seseorang yang mendorongnya untuk berusaha atau melakukan sesuatu dengan tujuan untuk mencapai kejayaan. Lalu, kita simpulkan motivasi cinta itu sebagai perasaan sayang kepada sesuatu atau seseorang yang menjadi sebab, pemangkin, peransang atau pencetus semangat yang mendorong minda dan menggerakkan anggota supaya berusaha bagi mencapai matlamat yang diinginkan.

Bagaimanapun, tidak saya nafikan cinta juga boleh menjadi motivasi yang merosakkan bukan motivasi yang membina kerana motivasi itu bukanlah sekadar mengandungi maksud yang positif semata. Saya bagi contoh yang biasa berlaku dengan manusia yang bercinta ini ialah sanggup menghabiskan wang ringgit semata-mata untuk telefon dan bersms dengan buah hati walaupun duit ibu bapa atau pinjaman pelajaran dan biasiswa.Kita lihat contoh yang lebih baik. Nabi Muhammad s.a.w. sangat mencintai umatnya sehinggakan di hujung nafasnya, baginda masih menyebut ummati, ummati. Contoh yang paling saya suka ialah peristiwa Isra' dan Mi'raj. Ketikamana Rasulullah dianugerahkan ibadah solat. Bukankah pada awalnya solat itu diperintahkan sebanyak 50 waktu? Lalu bagaimana ia hanya tinggal 5 waktu sahaja? Begitulah cintanya baginda Rasulullah s.a.w. kepada umatnya. Sanggup turun naik menghadap Allah s.w.t. meminta supaya dikurangkan jumlah solat yang difardukan. Kerana baginda cintakan umatnya lalu baginda meminta supaya kita tidak dibebani dengan solat sehingga 50 waktu. Begitulah saya melihat cinta menjadi motivasi terhebat manusia.

Masalahnya bagaimanakah cara untuk kita jadikan cinta itu sebagai motivasi terhebat? Terutama kalau orang yang masih bergelar pelajar?
Adakah cinta kepada 'seseorang' sesuai untuk menjadi motivasi bagi mengejar kejayaan? Apa yang lebih baik ialah kita belajar mencintai apa yang kita lakukan. Kalau kita sedang belajar, cubalah mencintai ilmu-ilmu yang kita pelajari. Cintai buku-buku, guru dan pensyarah kita. Belajar dalam suasana yang penuh rasa cinta tidak akan rasa susah atau tertekan. Apalagi pada saat-saat genting mendepani ujian dan peperiksaan.

Falsafahnya mudah, cintakan apa yang kita lakukan dan segalanya akan menjadi mudah dan tidak terbeban. Lalu timbul satu persoalan, bagaimana untuk cintakan ilmu? Bukan mudah dan bukan juga susah. Kuncinya ialah tak kenal maka tak cinta. Jadi, kalau kita tak mahu mencintai sesiapa janganlah berkenalan. Kalau ikutkan pesan bonda pada saya "don't get too close" kalau zaman masih belajar sekarang ini.

Kembali kepada cara mencintai ilmu, mula-mula kenali ilmu itu dan cuba cari keistimewaan dan kelebihan ilmu itu yang tidak ada pada ilmu lain. Kemudian cari tokoh-tokoh yang ada dalam ilmu tersebut dan cuba kenali dan cintai mereka. Sebagai contoh saya sekarang kena belajar subjek "Lahjat Al 'Arabiah" iaitu tentang bahasa pasar atau dialek-dialek yang ada dalam Bahasa Arab. Sudahlah saya ini memang tidak begitu gemar menggunakan bahasa pasar ('amiyah) di Mesir ini. Apa yang saya buat ialah saya cari sebanyak mungkin maklumat pasal dialek / loghat dalam bahasa Arab ini. Dan saya dapati bahasa Arab ini ada banyak dialek yang terhasil akibat dari faktor geografi yang memisahkan orang-orang Arab ini.

Dan lebih membuatkan saya teruja ialah loghat-loghat yang ada ini mempunyai sejarah yang panjang sehingga ke Zaman Jahiliyyah dahulu. Lalu tanpa diduga saya jatuh cinta pada subjek yang saya tak suka. Dan akhirnya saya cuba menanam cinta pada semua subjek yang saya belajar. Begitulah sepatutnya yang berlaku dari dulu. Namun malang kerana ia lambat berlaku. Walau bagaimanapun saya bersyukur kerana masih mampu bertahan di Bumi Anbiya' yang penuh ujian ini.

Kesimpulannya, sama-samalah kita mencintai ilmu. Lagi pula, bukankah ilmu itu kunci untuk mendapatkan dunia dan juga Akhirat sepertimana sabda Nabi s.a.w. :

“Sesiapa yang mahukan dunia maka hendaklah dengan ilmu,sesiapa yang mahukan akhirat maka hendaklah dengan ilmu,dan sesiapa yang mahukan keduanya maka hendaklah dengan ilmu.”

Cintailah ilmu dan para ulama'. Dan jadikanlah cinta itu sebagai motivasi untuk mengejar kejayaan dalam pelajaran.

Tiada ulasan: